Jako ćwiczenia izometryczne rozumie się szeroki wachlarz rozlicznych rodzajów aktywności fizycznej realizowanych z wykorzystaniem statycznych skurczów mięśni jakie celowo są wywoływane po to, aby poprawić stan i kondycję pacjenta. Nie chodzi tu o to, aby wprowadzać stawy w ruch, a zastosować ćwiczenia w jakich angażowane są wyłącznie warstwy mięśniowe. Jeżeli chodzi o etymologiczne pojęcie izometryczny, to opiera się ono na przedrostkach greckich to jest isos, czyli ta sama. Jako metron zaś rozumiemy rozmiar. Charakteryzując skurcze izometryczne, czyli poszczególne ćwiczenia z zakresu tego rodzaju aktywności fizycznej, warto stwierdzić, że jest to specyficzne napięcie mięśniowe, jakiego dokonuje się bez robienia jakichkolwiek zmian w zakresie długości mięśnia. Kiedy ćwiczymy w ten sposób, mięśnie nie ulegają zmniejszeniu, wydłużeniu, nie rozciągają się nijak, bowiem wszelkie włókna mięśniowe cechują się zachowaniem dokładnie takiej samej długości. Wszystko opiera się tu na odpowiednim napinaniu mięśni.

Warto także zwrócić uwagę na fakt, że ćwiczenia izometryczne są tak samo wyczerpujące jak standardowe, wręcz ich intensywność określa się jako większą. Powód? Tworzący się duży opór, któremu mięśnie muszą się przeciwstawić, aby wykonać ruch. Innymi słowy na formę rehabilitacji zakładającą ćwiczenia izometryczne mówi się statyczny trening siłowy i wiele osób chcących po prostu poprawić wygląd swojej sylwetki decyduje się na tego rodzaju trening na siłowni czy w klubach fitness, wykorzystując do tego sprzęt siłowy. Musimy też dodać, że ćwiczenia izometryczne o których tutaj mowa częstokroć są używane po to, aby zwiększyć wytrzymałość ogólną, poprawić pracę mięśni oraz polepszyć proces rehabilitacji realizowanej w wymiarze tradycyjnym.
Artykuł dzięki: